Obec Chvalšiny zavádí variantu místního poplatku za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci, jehož základem je objem popelnice. Nové zpoplatnění odpadového systému zůstává co nejvíce podobné dosavadnímu úhradovému systému. Změny pro občany jsou minimální, pouze bylo třeba zapracovat některé požadavky nového zákona. Poplatek se vztahuje pouze na směsný komunální odpad, který končí v popelnicích a na objemný odpad. Výše poplatku závisí na množství vyprodukovaného odpadu, proto bude i nadále potřeba co nejvíce třídit. Důležitou změnou je zavedení plátce poplatku – společenství vlastníků jednotek, pokud pro bytový dům bylo ustanoveno nebo vlastník nemovitosti. Plátce poplatku (SVJ nebo vlastník nemovitosti) je v případě bytového domu povinen vybrat poplatek od poplatníka, tj. fyzické osoby, která má v nemovité věci bydliště. Další důležité náležitosti pro nově zavedený místní poplatek jsou:
- Každá nemovitost (rodinný dům, bytový dům, rekreační objekt, jiný objekt – nemovitosti s č.p.) musí být přihlášena k místnímu poplatku pomocí registračního formuláře (formulář je k dispozici na obecním úřadě a ke stažení rovněž zde).
- Plátce (vlastník nemovitosti) musí přihlásit všechny své nemovitosti jednotlivě, a to i ty, ve kterých nikdo nebydlí.
- Nemovitost přihlašuje vlastník nemovitosti, tj. plátce místního poplatku. Pokud je pro bytový dům zřízeno SVJ, má povinnost přihlášení SVJ. Pokud není zřízeno SVJ, povinnost poplatku má fyzická nebo právnická osoba vlastnící bytový dům. Jednotliví nájemníci/vlastníci bytů nevyplňují registrační formuláře, registraci k místnímu poplatku uskuteční prostřednictvím SVJ, fyzické či právnické osoby (tj. vlastníka nemovitosti). Pro bytové domy, které vlastní několik fyzických nebo právnických osoba a není pro ně ustanoveno SVJ, mají povinnost přihlášení jednotliví vlastníci bytů samostatně.
- Registrační formulář obsahuje základní údaje o vlastníkovi nemovitosti, tj. plátci poplatku, dále údaj o kapacitě (objemu) a počtu popelnic, příp. počtu svozů popelnic.
- Vyplněný formulář lze odevzdat na podatelně obecního úřadu nebo odeslat emailem příp. do datové schránky.
- Výše poplatku činí 0,82 Kč/litr kapacity popelnice, tj. svoz popelnice 110 l – 90,- Kč, popelnice 120 l – 98,- Kč, popelnice 240 l – 197,- Kč.
- Popelnice určené ke svozu se budou jako doposud nadále označovat štítky (popelnice o kapacitě 240 l dvěma štítky).
- Štítky na popelnice se vydávají pouze na základě odevzdaného registračního formuláře vlastníkem nemovitosti (plátcem poplatku). U bytových domů jsou štítky vydávány SVJ nebo vlastníkovi nemovité věci. Jiný způsob zákon nepřipouští.
- Svozovým dnem je i nadále středa, první svozový den podle nového systému je středa 5.1.2022.
- Dosavadní úhrada za odpady ve výši 150,- Kč/osoba/rok je zrušena. Služby sběrného dvora jsou nepodnikajícím fyzickým osobám poskytovány bezúplatně.
Datum vložení:
30. 12. 2021 12:19
Datum poslední aktualizace:
30. 12. 2021 12:23